7 kérdés melyet tisztáznod kell....

2020/09/18

7 KÉRDÉS, MELYET TISZTÁZNOD KELL MAGADBAN, MIELŐTT BELEVÁGSZ A NÖVÉNYI ALAPÚ ÉTKEZÉSBE

Ez a lista nekem is jól jött volna… A növényi alapú étkezésre váltásomnál tele voltam olyan kérdésekkel, mint például hogy mit fogok reggelizni? Hogyan fog megváltozni a terhelhetőségem az edzések alatt? Mennyit veszítek majd az izomtömegemből? Lényeges szempontok egy sportoló életében, nem igaz? Útközben azonban rá kellett jönnöm, hogy nem ezek a legfontosabb kérdések.

 

Cikksorozatunk első részében elolvashatod, milyen elvek alapján vágtam bele, hogy összebarátkozom a növényi étrenddel erőnléti edzőként. Kísérőm az úton szakértő társam, Haris Éva egészségügyi szaktanár, aki étrendjeivel neves sportolók életét segíti.

Annak érdekében, hogy te már zökkenőmentesebben vághass bele a változtatásba, Évivel összeállítottunk egy 7-es listát a kezdéshez. Van nálad füzet és toll? Akkor kezdjük!


1.  Mi a célod az étkezésed megváltoztatásával?

A váltásod egy tudatos, az egészségedet támogató döntés legyen. Nem leszel tőle se több, se kevesebb, ha nem eszel állati eredetű termékeket.
Sportoló vagy? Mi a teljesítményedről beszélünk az írásainkban, semmi másról. A változtatáshoz nem kell mindent elhagynod vagy azonnal elhagynod. A további cikkekben erről bőven lesz szó.

 

2.  Mennyire ismered a növényi alapanyagokat?

Masszív húsevőként vágtam bele a kísérletbe. A teljes átállást követően volt egy érdekes felismerésem. Rájöttem, hogy a hús lustává tett az elmúlt évtizedek alatt. Jól ismertem a működését a saját testemen belül. Tudtam, hogy a legnagyobb kapkodás közepette is mi az a minimális összetétel, mennyiség, amivel meg tudok oldani egy telezsúfolt munkanapot vagy egy edzést.

A növényi étkezés nem így működik. Jelenleg egy nap 10-15 féle növényi alapanyagból áll össze a teljes étkezésem. A felhasznált alapanyagok jelentős részét korábban vagy nem ismertem, vagy nem készítettem el. Elengedhetetlen a tanulás, a próbálkozás és ezzel együtt a bénázási fázis. Nem tudod megúszni, ez pedig idő. Válaszd a fokozatosságot és ismerkedj meg az alapanyagokkal. Igen, válthatsz azonnal is, de tudnod kell, hogy ebben az esetben rendkívül göröngyös útra lépsz…

3. Mire van kapacitásod?

Kibontani egy „egészséges” csomagolt sonkát mindenki tud. Gyors, pár perc, bárhol elérhető. Rendelni sem bonyolult valahonnan. Megismerni az alapanyagokat, kipróbálni a recepteket, kialakítani a nálad(!) működő kombinációkat edzésciklusra, élethelyzetre, adott versenyre vonatkozóan időigényes, hiszen nincsenek tapasztalataid. Olvashatsz tanulmányokat, mi is megtesszük. Azonban a személyes tapasztalatokat nem pótolja semmi.

Gondold végig, hogy eddig mennyi időt töltöttél bevásárlással, főzéssel. Sportolóként akkor jársz a legjobban, ha magadnak megtanulod összeválogatni és elkészíteni az ételeket. Hússal vagy hús nélkül, ez időigényes. Az elején mindenképpen. Úgy ütemezd a folyamatot, hogy ne váljon kényszerré, kapkodássá és felesleges problémává. Egy zsúfoltabb életszakaszban tehernek érezheted a folyamatot, így pedig eleshetsz egy jó lehetőségtől a rossz tervezés miatt.

 

4. Nem elég, ha a menzán a hús nélküli menüt kérem?

Röviden: …
Bővebben: Átlagemberként sem, sportolóként pedig különösen nem. Saját tapasztalatom a vega/ vegán ismerőseim egy részénél, hogy idővel elfogytak, sápadtak lettek. Az okot abban láttam, hogy ugyanúgy, mint bármelyikünk, folyamatosan rohantak. Nem volt idejük az előkészületekre (bevásárlás, főzés), így azt ették, amit útközben el tudtak érni (kekszek, magvak, menza zöldségleves, valamilyen főzelék, szendvics stb). Nagyjából 6-7, max. 10 ételre, alapanyagra álltak be hosszútávon. Ez egyértelműen hiánytüneteket produkált a szervezetükön belül. A testük egyszerűen felélte önmagát – természetesen ez bármelyik étkezési típusnál bekövetkezhet, amennyiben az alapanyagokat, ételeket nem váltogatjuk.


A növényi táplálkozás sok előnyös tulajdonsággal bír, de muszáj beszélnünk a tudatosságról és az aprólékosabb munkafolyamatokról – különösen, ha egy sportolóról van szó.

 

5. A siker záloga tényleg a logisztika?

Növényeket enni vs. a sportcéloknak megfelelő növényeket enni a megfelelő időben és mennyiségben tervezést követel. Hogyan szállítod a munkahelyedre? Ott hogyan tárolod? Jelenleg sokkal többet eszem, mint korábban. Ezt az ételmennyiséget magammal kell vinnem munkanapokon, amit egy hűtőláda segítségével oldok meg. Az alapanyagok beszerzése, az ételek elkészítése idő, ráadásul még bőven a tanuló fázisban vagyok. Ki kell tapasztalnom, hogy melyik alapanyag hogyan működik a céljaimat figyelembe véve.
Igazad van, befizethetsz egy menüre, de az sem mennyiségben, sem minőségben, sem pedig költségekben nem az, amire az embernek hosszútávon szüksége van.

 

Olvasd tovább a cikket, ha érdekelnek a további pontok is :) ....

Utoljára megtekintett termékek